KezdőKözépkezdőHaladóKözéphaladóVállalkozó szelleműeknek

edesem-uzlet.jpg

2009. március 23., hétfő 19 komment

2009. március 23., hétfő 19 komment

Magától elrepül: Angel food cake



Nem is tudom, mit gondoljak. Még soha nem találkoztam hasonló textúrájú süteménnyel, majdnem elszállt, olyan könnyű volt és légies. Az íze viszont nem az igazi, de ezen lehet változtatni (kevesebb borkő, egy kis reszelt citromhéj, vanília helyett kókuszaroma stb.). Különlegességét a 12 tojásfehérje adja, én éppen ezért tettem vele egy kísérletet – kicsit ugye felhalmozódott a mélyhűtőmben a sok custard, curd és fagylalt után. Pont ellentéte a devil food cake-nek, amiről éppen az első bejegyzésem szólt (az sötétbarna és vajas, ez fehér és zsiradék nélkül készül). Mindent összevetve izgalmas kísérlet volt. Csak precízeknek!

Angel food cake


375 ml tojásfehérje (11-12 tojásból jön ki)
150 g porcukor
100 g finomliszt
¼ teáskanál só
másfél teáskanál borkősav (szerintem egy is elég lett volna)
200 g kristálycukor
1 teáskanál vanília kivonat

Szobahőmérsékletű tojásokkal dolgozzunk, ezért ha hűtőből vettük ki, hagyjuk egy órát "melegedni". A sütőt melegítsük elő 175 fokra. Olyan tortaformára lesz szükségünk, amely középen lyukas, én egy ikeás kuglófformát használtam. Ezt most kivételesen ne vajazzuk ki!
A porcukrot, a lisztet és a sót szitáljuk egy tálba. A torta könnyedsége miatt nagyon fontos a szitálás, ne csaljuk le!
Verjünk a tojásfehérjékből lágy habot, majd adjuk hozzá a borkőt. Verjük tovább az elektromos mixerrel közepes fokozaton addig, amíg lágy csúcsokat nem vet. Tegyük bele a cukrot, és most már keményre, ragacsosra dolgozzuk össze. Mehet hozzá a vanília.
Négy részletben öntsük a tojáshoz a lisztes keveréket, jól dolgozzuk össze.
A tésztát öntsük a tortaformába, és süssük 40 percig, lehetőleg a sütőnk alsó egyharmadában. Nekem 20 perc után le kellett takarnom, hogy meg ne égjen a teteje. Tűpróbával ellenőrizhetjük, hogy jó-e (és ha kész, a süti széle elválik a formától). Hagyjuk a tortaformában teljesen kihűlni. Ezután egy éles késsel menjünk körbe a szélén, és hagyjuk, hogy a torta szinte magától kicsusszanjon. A tortát recés késsel érdemes felszeletelni.
Mivel nem fért bele az egész tészta a formámba, fogtam egy muffinsütőt, és a maradékot belekanalaztam. Ezek 15 perc alatt megsültek.
Készíthetünk glazúrt a tetejére, ehetünk hozzá citromkrémet vagy epret habbal vagy bármit, ami jól esik.



Recept az Epicuriousról.

kávéhoz tojásfehérje középhaladó délutáni vendégség

A bejegyzés trackback címe:

https://edesem.blog.hu/api/trackback/id/tr455141350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a culinarsban lehet kapni cream of tartar néven.
Csak az a baj, hogy a patikában nem adják ki a tisztított borkövet...
jó hír! azóta rájöttem, hogy isteigazából borkő kell bele, nem is borkősav.
A borkősav helyett teljesen jó a citromsav! Nem gondoltam volna, hogy ilyen finom lesz, érdemes kipróbálni, legközelebb kókuszosan fogom.
nem tudok róla, hogy lenne hivatalos magyar elnevezése, de az angyaltorta jól cseng szerintem.

Erik és könyvborítói 2009.03.23. 13:41:00

Ennek mi a magyar neve? Angyaltorta?
sziasztok! igen, bocsánat, pontatlan voltam, tényleg borkősav kell bele. szerintem citromot is lehet helyette használni simán.
nem ugyanaz. sajnos... valahogy a sima borkö nem stabilizálja a fehérjét, ha nincs mellette egy olyan összetevö, ami keveredve savassá teszi - mert a sav igazából az, ami javítja a fehérje höálló képességét, megtartja a felfújt szerkezetét, és nem engedi összeesni. úgy tünik, muszáj magamtól kitalálnom. külföldön élek és itt egyféle borkö van. de azzal nem sikerült. de nem adom fel. éljen a kémia. :-)
én egészen pontosan tisztított borkő néven ismerem, de szerintem ez mind ugyanaz
Most akkor borkö vagy borkösav kell ehhez a sütihez?
Szia! Már harmadszorra állok neki. A 20. perc környékén, miután szépen feljött, az egész magától összeesik benn a sütöben. Mi lehet a baj? Sima borkövet használok. Neked azzal sikerült? Az eredeti receptek Cream of Tartar -t írnak, de az nem csak borkövet tartalmaz...Segítség. :-)

t3v, az okostojas 2009.03.23. 13:41:00

á, dehogy, csak láttam már in vivo borkőt :)
te aztán egy mókás fazon vagy! ;-)

t3v, az okostojas 2009.03.23. 13:41:00

hozom be a feedlemaradásom, és írom be az újabb tojásfehérje-pusztító recepteket a többihez. nevemhez híven: a borkő a borkősav sója. helyettesítése: ecet v. citromlé, ha tojásfehérje-stabilizáláshoz kell.
cook's thesaurus:
http://www.foodsubs.com/Misc.html
gugli első találat:
http://www.ochef.com/933.htm
Szerintem még nagyon sok infó hiányzik nekem, de majd résen leszek:))
büszke vagyok rá, hogy tudtam neked újat mondani :-)
Köszi! ez teljesen új infó nekem...
szia! én a borkősavat (haas gyártmány) sima közértben vettem, de az igaz, hogy nem mindig lehet kapni. sok mindenre használják, én a sütijeimben tojásfehérjéhez teszem, mert valahogy (na azért annyira nem értek hozzá) javítja sütés közben az állagát.
Megkérdezhetem, hogy a borkőnek mi a feladata a sütiben, és hogy ez valami spéci cukrászdai cucc?
süti beállítások módosítása